[linux] Re: onverwachte verrassing (virtualbox) na compilatie eigen 4.-kernel

Ma Sep 14 10:10:27 CEST 2015

Aldus schreef Julien Michielsen op Sat, Sep 12, 2015 at 09:50:33PM +0200:
> Afgelopen week dacht ik "laten we eens kijken hoe het gaat een
> eigen kernel te compileren". Bij het ophalen van een recente
> versie zag ik dat ik dat een 4.n-kernel de nieuwste was. Het
> downloaden en uitpakken ging niet vanzelf, maar kostte ook niet
> veel moeite. Ook de configuratie van de kernel was niet moei-
> lijk omdat zo veel van dit werk al is gedaan door de opstellers
> van de make-files.

Lucky you. Ik heb laatst iets van MS proberen te downloaden, wat
met IE niet wilde lukken. Gelukkig geen probleem met Firefox op Linux.

> [...]
> snel voorbij toen ik virtualbox wilde opstarten.  Ik kreeg de
> melding dat de virtualvoxdrv van een ander niveau was dan de
> kernel.
> Dit probleem heb ik eerder gehad, en ik hoopte het zelfde pad
> te kunnen bewandelen als in het verleden: de source van virtual
> box ophalen, en zelf compileren.
> Terwijl dat een aantal maanden (een jaar?) geleden goed ging,is
> het me nu niet meer gelukt.
> Ik neem aan dat er hier wel meer mensen zijn die hetzelfde
> hebben gedaan (kernel compileren) en oracle virtualbox benutten,

Het is lweer een tijd geleden dat ik een kernel compileerde.

> (hopelijk vanonder de opensuse omgeving) en die hetzelfde hebben
> meegemaakt. Ik hoop een beroep op hun ervaring te kunnen doen.
> Alvorens virtualbox te kunnen compileren voer je in de directory
> daarvan eerst "configure" out.  Dat gaf me twee venijnige reac-
> ties:
>
> -1 Checking for Open Watcom:
>    ** Open Watcom was not found!

Dat is een compiler. De meeste Linux software wordt met de GNU
compilers vertaald.  http://www.openwatcom.org/about.php

> Blijkbaar heeft oracle een link gemaakt met watcom, maar die link
> is onplezierig wanneer je vanonder linux met open source compilers
> een compilatie wil verzorgen. Heeft iemand van jullie watcom zoda-
> nig kunnen installeren dat dit door het configure-commando ook
> werd gezien?
>
> -2 Checking for libxml2:
>    ** libxml2 not found!
>
> Dit tot mijn verbazing, want ik heb de rpm's
> libxml2-2-2.9.1-7.2.1.x86_64 en libxml++-2_6-2-32bit-2.37.1-2.2.1.x86_64
> ge-installeerd, en verbaas me erover dat ze niet worden gezien.

Dit is gemakkelijk uit te leggen: de meeste Linux distributies
distribueren libraries in een pakket dat alleen de shared libraries
bevat (soms inclusief man pages of documentatie) en de static libraries
en headers die je nodig hebt om andere programma's ermee te compileren
en te linken worden in een aparte RPM geleverd (die dan bijvoorbeeld
libxml2-dev of libxml2-devel heet).

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth
--

		Beware of logic, for it leads to paradox.
		Steer clear of paradoxes, for they defeat logic.