[linux] Re: Cybercrime: digitale gijzeling

Za Sep 26 18:22:32 CEST 2015

Aldus schreef Frans van Berckel op Sat, Sep 26, 2015 at 02:17:27PM +0200:
> Onderstaande artikel, is wat Jasper Bakker vandaag in de Volkskrant
> optekent. Ik vraag me dan af, komen dit soort systeem overnames ook in
> de Linux gemeenschap voor? En heb jij wel eens gedupeerde gesproken?
>
> Met vriendelijke groet,
>

> Frans van Berckel
>
> Al heb je de beste virusscanner, cybercriminelen zullen altijd proberen
> je computer over te nemen. Betaal geen losgeld, zegt officier van
> justitie voor Cybercrime, Lodewijk van Zwieten.

Dit soort dingen is al in andere media gerapporteerd, dus mag je geloven
dat er een ernstig probleem is. Laatst ontving de programmacommissie ook
een vervalst mailtje met een bijlage waarvan we vermoeden dat het
malware is, maar we hebben niet de moeite genomen om de werking ervan
te bestuderen op een Windows systeem.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

P.S. Dit is meer een onderwerp voor de 'stamtafel' mailing lijst.