[linux] Re: Cybercrime: digitale gijzeling

meine trialero op gmx.com
Zo Sep 27 16:21:05 CEST 2015

On Sat, Sep 26, 2015 at 02:17:27PM +0200, Frans van Berckel wrote:
> Onderstaande artikel, is wat Jasper Bakker vandaag in de Volkskrant
> optekent. Ik vraag me dan af, komen dit soort systeem overnames ook in
> de Linux gemeenschap voor? En heb jij wel eens gedupeerde gesproken?

weet niet of dit alleen iets is voor gebruikers van de andere
platformen. W is het meest gebruikte preinstalled systeem, dus als een
boef een scriptje wil schrijven is dat het makkelijkste en het breedst
te verspreiden. Linux onaantastbaar wanen is een risicovolle houding.

in het artikel valt me wel iets op. nadruk op virusscanners, backups en
heel veel gebuik van het c-woord. één ding mist: bewustwording.

helemaal vooraan hoort te staan dat je niet op iedere link moet klikken
die je tegenkomt en al helemaal niet op links in mails. je bank, de
politie, het CJIB of de AIVD sturen je geen mails. direct weggooien en
prullenbak legen. misschien kijken ze mee, maar ze sturen je geen mails
;-)

omdat steeds meer mensen HTML mail gebruiken zien ze niet welke url er
achter die mooie link of dat echte plaatje zitten. ja, die plaatjes
komen rechtstreeks van de server van je bank, maar de andere links
leiden naar de vreemdste plaatsen. plaatsen waar ook je geld heen
verdwijnt... mensen moeten daar alert op worden/zijn/blijven.

hebzucht is niet voor niets één van de hoofdzondes, door altijd maar te
klikken op 'gratis' en je gegevens af te staan kom je vanzelf een keer
aan de beurt. betrouwbare bedrijven maken zich hier overigens ook
schuldig aan waardoor mensen in verwarring raken. je moet voor veel triviale dingen een boel
persoonsgegevens achterlaten. laatst @kaspersky hierover een reply
gestuurd naar aanleiding van hun tweet dat mensen nog steeds te weinig
'awareness' hebben voor hun online veiligheid. "bekijk hier de white
paper". tja, en waarom vraag je
daarvoor iemands naam, telefoonnummer, mailadres, woonplaats, land en hoe
groot je bedrijf is. IMHO een verkapte vorm van phishing.

malware is redelijk goed vermijdbaar, je moet alleen goed opletten waar
je op klikt. en backuppen is altijd een goed idee...

//meine