[linux] Re: Probleem met installeren keyboard-configuration

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Apr 20 17:07:37 CEST 2016

On Wed 20 Apr 2016, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Zo te horen is het pakket niet in orde.

Niet per se.

> Je zou kunnen proberen om bovenstaand bestand te verwijderen (als we
> aannemen dat het gecorrumpeerd is bij het downloaden) en dan te proberen
> het opnieuw te installeren.

Ik heb in al die jaren nog nooit een verkeerd gedownload bestand gehad,
dus dat zou in het allerlaatste geval geprobeerd kunnen worden.
Daarnaast kun je "gewoon" apt-cache show keyboard-configuration  doen,
die laat wat checksums zien die je kunt controleren. Oftewel apt weet
wat de checksums moeten zijn en zal dat dus ook controleren.

> Anders zit er een fout in het pakket. (de melding suggereert dat het om
> een init script gaat, terwijl de nieuwe Debian Systemd gebruikt.

Let op de tekst "nieuw pre-installation script". Het is dus iets wat
door de nieuwe package uitgevoerd wordt voordat er ook maar verder iets
met die package gedaan wordt.

Googlen op "insserv rejected the script header" geeft aan dat dus de
header van een init.d script niet in orde is. Vandaar mijn aanbeveling
om die gewoon weg te gooien (wordt niet meer gebruikt, de package
probeert die in de preinst weg te gooien en dat mislukt).

Paul