[linux] Programmeren op Raspberry PI (Was: linux)

Ma Aug 8 12:05:27 CEST 2016

Aldus schreef klaas koeroo op Mon, Aug 08, 2016 at 12:21:57AM +0200:
> Hallo allemaal ,
> mijn naam is klaas koeroo en ben sinds 3 dagen lid van de NLLGG ,
> Ik heb al het een en ander geprogrammeerd voor  pic processoren maar ik
> ben sinds kort bezig met de raspberry PI  die met LINUX
> geprogrammeerd word ,

U kunt ook Windows 10 op de Raspberry Pi installeren, maar dat is niet
wat we adviseren.

> kan iemand mij daar meer over vertellen  ik weet dat er verschillende
> versies van programmeer talen zijn  enz.
> ik neem aan dat er diverse regels gelden voor het programmeren zoals
> tab's die belangrijk zijn enz.
> waar kan ik iets vinden van die programmeer regels en programma opdrachten .
> ik hoop dat iemand mij een beetje op dreef kan helpen .
>
> groeten Klaas

Beste Klaas,

Natuurlijk kunnen we wel wat vertellen en dan zouden we op nieuwjaarsdag
nog lang niet uitgepraat zijn. Het eeste dat ik me afvraag is hoeveel
kennis en ervaring u al hebt van computers en programmeren (Arjan gaat
er alvast van uit dat u veel van Windows™ weet). Er bestaan duizenden
verschillende programmeertalen (met verschillende versies). Ik vermoed
dat u in assembler (machinetaal) hebt geprorammeerd.

De Raspberry PI (inmiddels is versie 3 uitgekomen) is krachtiger
hardware en onder Linux hebt u een ruime keuze uit programmeertalen
zodat we niet direkt machinetaal adviseren. Nu geldt C als de meest
gebruikte taal en de grote broer C++ is een stuk ingewikkelder om te
leren, dus adviseren we eerder D of Java, maar ook Ruby en Python
zijn populair.

Leren software ontwikkelen houdt heel wat meer in dan alleen maar een
paar programmeertalen; verschillende universiteiten bieden een
informatica opleiding aan.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth