[linux] Re: dual boot medion md8302

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Do Aug 11 00:21:23 CEST 2016

Op 10 aug. 2016 23:47 schreef <harry.harmsen op gmail.com>:

> Hans, hoewel ik niet veel verstand van Linux heb (draai nu een jaar met
> Linux Mint in een dual boot met Windows 7), doet je hele verhaal mij wat
> vreemd aan. Is het niet zo dat je op een Windows-machine (zonder eerst die
> dingen die jij in Windows gedaan hebt) de Linux-dvd/ -usb in de machine
> stopt en hem daar dan van laat opstarten? Je krijgt dan de mogelijkheid om
> Linux live te draaien of te installeren. Als je installeren kiest, krijg
je
> dacht ik weer de keus voor dual boot en als je dat allemaal afwerkt zit er
> [...]
Waarschijnlijk werkt het alleen op de pre-UEFI machines zo. Ik ben het zelf
ook (bijna) niet anders gewend, maar heb al wel eens gemerkt dat het bij
moderne machines een stuk lastiger is om bijvoorbeeld eenmalig een PXE boot
te doen of het bootmenu van Windows te bereiken. Nu ik er bij nadenk, komt
me die reboot inderdaad ook bekend voor...

Waarschijnlijk heeft dit te maken met een feature van UEFI en/of een
fastboot setting in de "bios".

De Archwiki [1] noemt ondermeer een tool efibootmgr[2]. De readme ziet er
wel veelbelovend uit, dus misschien is het een idee die eens goed te
bekijken.
Zoals ik het lees, is efibootmgr géén bootloader, maar alleen een
configuratie tool voor uefi.

[1]
https://wiki.archlinux.org/index.php/Unified_Extensible_Firmware_Interface

[2]