[linux] 32 of 64 bits distributie?

Do Aug 25 12:55:39 CEST 2016

Aldus schreef paai op Thu, Aug 25, 2016 at 11:08:45AM +0200:
> Ik heb hier een machine staan die het volgende rapporteert:
>
> $ lscpu
>
> Architecture:          i686
> CPU op-mode(s):        32-bit, 64-bit
>
> Byte Order:            Little Endian
> CPU(s):                2
> On-line CPU(s) list:   0,1
> Thread(s) per core:    1
> Core(s) per socket:    2
> Socket(s):             1
> Vendor ID:             GenuineIntel
> CPU family:            6
> Model:                 15
> Stepping:              6
> CPU MHz:               2400.000
> [...]

Ik heb een klein aanknopingspuntje gevonden op
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_microprocessors

De family/model/stepping cijfers kunnen corresponderen met een Intel
Core 2 Duo E6600 processor van 10 jaar geleden. Het goede nieuws is dat
het ding de zogenaamde Intel 64-bits distributies ondersteunt en ook
VanderPool virtualisatie. De CPU heeft maar twee cores en geen L3 cache
en ondersteunt geen hyperthreading. Hij zal niet geschikt zijn voor
UEFI Secure Boot (en dus niet voor Windows 10). De bron vermeldt verder
een vrij hoog energieverbruik voor deze lage prestaties.

Wilt u een goede performance halen in 64-bits mode, dan moet u voldoende
RAM geheugen hebben. Voor zware desktop programma's adviseren we al snel
4 GB. Als u veel virutele machines gebruikt een veelvoud.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth