[linux] vreemde filenamen verwijderen

Eric de Hont eric op hobiho.nl
Ma Aug 29 00:57:39 CEST 2016

Op 28-08-16 om 20:24 schreef paai:
> Ik heb hier een stel files die ik niet kan verwijderen. Rare letters.
> Maar de bekende trucs als 'rm --*', backslashes of dubbele quotes werken
> niet...
>

> rm: cannot remove 'A Mej?a, Pedro de la Rosa - Misa Comunitaria (Senor
> ten Piedad) (Kyrie).xml': No such file or directory
> rm: cannot remove 'Antonio Est?vez - Despertar.xml': No such file or
> directory
> rm: cannot remove 'Crist?bal de Morales - Parce_mihi_Domine.xml': No
> such file or directory

Filenamen zijn bytestreams, geen UTF8 o.i.d. De weergave van zulke
filenamen is daardoor afhankelijk van de Lokale die ingesteld staat.
Als alles faalt zou je dus de de locale in de betreffende terminalsessie
eenmalig kunnen omzetten naar de juiste taal. Spaans, denk ik.
Als het goed is kunnen de filenamen dan weergegeven worden zonder de ?
als plaatsvervanger voor karakters die je huidige Locale niet ondersteunt.
Het verwijderen gaat dan een stuk makkelijker, als je met de "Tekens en
symbolen" de juiste tekens selecteerd en plakt.

--
Eric