[linux] html5 video probleem?

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Di Dec 13 16:31:19 CET 2016

On 13-12-16 14:53, meine wrote:

> ik heb het idee dat er eea in Fedora is veranderd sinds 24 en nu 25. ben
> alleen de tel kwijt wat ik allemaal getweakt heb op mijn F23/24/25 LXDE
> box. merkte juist dat youtube het eigenlijk steeds beter ging doen, maar
> heb geen idee welk formaat ik dan via de tube bekijk.

Doe eens de rechter muisknop op een youtube video terwijl deze afspeelt?
Als dat menu html5 of flash meldt weet je wat er speelt.

> heb laatst wel gemerkt dat locale mp4 onder F25 niet werkt, terwijl dat
> onder F24 wel speelde. vreemd, omdat ik van 24 naar 25 ben gegaan met de
> dnf sytem-upgrade tool en dan zou alles gelijk moeten zijn gebleven.

Die methode gebruik ik meestal niet en Fedora komt te vaak met updates
die zonder reden niet naadloos zijn dus sla ik er steeds eentje over.

> kan het ook niet zijn dat Firefox geen flash meer afspeelt?

flash-plugin is geinstalleerd en flash werkt.

> zou onlangs
> uitgerold (opgerold) moeten zijn. er staan vast nog een boel flash
> clipjes op de tube.

Flash is de fallback voor html5.

Als ik ffmpeg uitschakel in firefox (about:config enzomeer) dan heb ik
het html5-probleem niet meer maar op https://www.youtube.com/html5 zijn
dan de H.2640vlakjes rood.
Het lijkt dus dat ffmpeg een probleem heeft.

Groeten,
Udo