[linux] Re: geld terug op reeds ge-installeerd Windows
H Bekkers
bekkersh op gmail.com
Vr Jan 8 14:11:25 CET 2016
Frederik Vos slaat de spijker op zijn kop. In het "Vrije Westen" heerst het
neoliberalisme. Vers geïmporteerd van wat ooit "onze bevrijders" waren. Het
kan niemand een lor schelen of iemand wordt benadeeld. Wat de consument
kan worden verweten, is dat hij/zij zich heeft laten beroven van het
kritisch en oorzakelijk denken. Dat is namelijk het gereedschap om
oplichterij aan te kunnen voelen en te voorkomen. Ik geef toe, dat dat
moeilijk is, maar er is nu eenmaal geen andere weg. Laat u niet in met
ondernemers, die u "nog beter" van dienst willen zijn.
H. Bekkers
Op 8 januari 2016 13:21 schreef Frederik Vos <inktvis75 op gmail.com>:
> Ik zou toch de verantwoordelijkheid voorlopig maar bij de koper neerleggen:
> niet kopen bij een leverancier die de optie niet openlaat om het systeem
> zonder OS te kopen...
> vd wetgever etc. hoef je het niet te hebben... Want verplicht of niet, ze
> maken het je zo moeilijk en vervelend dat de meesten het erbij laten zitten
> groetjes,
> Frederik
>
> 2016-01-08 13:16 GMT+01:00 Julien Michielsen <julien op michkloo.xs4all.nl>:
>
> > On 01/07/16 12:13, Gerald Sprik wrote:
> > > Julien,
> > >
> > > Een kleine aanvulling op het antwoord van Willem: het recht op geld
> > terug, hoe
> > > je dat moet doen, en wat de voorwaarden zijn, staan in de
> > licentiebepalingen
> > > van Microsoft.
> > > Let er op dat je Windows niet in gebruik neemt (activeert) na aankoop.
> > >
> > >
> >
> https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/OEM/Windows/10/UseTerms_OEM_Windows_10_Dutch.htm
> > Dank voor die URL. Ik ben er naar toe gegaan, en heb er doorheen
> gebladerd,
> > De enige tekst die ik daaromtrent kon vinden was
> > *Indien u deze voorwaarden niet accepteert en naleeft, mag u de software
> > en functionaliteit ervan niet gebruiken. *U kunt contact opnemen met de
> > fabrikant van het apparaat of de installateur, of met uw winkelier
> > indien u de software
> > rechtstreeks hebt aangeschaft, om te informeren naar het retourbeleid,
> > en u kunt de
> > software of het apparaat retourneren voor een restitutie van de
> > aankoopsom of een
> > tegoed overeenkomstig dat beleid.
> >
> > De prangende vraag "krijg ik geld terug. wanneer ik die software niet
> > wil, en hoeveel?"
> > wordt hier in de verste verte niet mee beantwoord. Erger nog: het
> > document laat de
> > mogelijkheid open dat je niets terugkrijgt. ("u kunt de software of het
> > apparaat retour-
> > neren voor een restitutie van de aankoopsom") Omdat wij als consument
> > niet weten
> > welke aankoopsom in de prijs verborgen zit, kan MS liegen dat er geen
> > prijs betaald
> > is voor het OS, omdat dit waardeloos is ( ;-))) ) .
> > Wat moet je dan?
> >
> > Julien
> >
> > >
> > > Bij de betere computerwinkels is het ook mogelijk om een computer te
> > kopen
> > > zonder Windows (huismerk of voor de klant op maat gemaakt).
> > >
> > > Groeten, Gerald.
> > >
> > > Op dinsdag 5 januari 2016 10:06:57 schreef Willem Ligtenberg:
> > >
> > >> Hoi Julien,
> > >>
> > >> Welk merk computer is het?
> > >> Ik heb bij Asus wel degelijk geld terug gekregen voor een
> > >> voorgeïnstalleerde Windows.
> > >> Volgens mij iets van 42 euro, hiervoor hoefde ik enkel de sticker en
> een
> > >> formulier op te sturen.
> > >> Bij Samsung kon ik ook geld terug krijgen, maar moest ik het door hen
> > >> laten verwijderen, ik zou 15 euro (Windows XP op netbook) terug
> krijgen,
> > >> maar moest zelf arbeid en verzendkosten betalen (veel meer dan 15
> euro).
> > >> Bij Samsung heb ik het dus ook niet gedaan.
> > >>
> > >> Volgens mij heb je wel degelijk recht op geld terug, maar gaat het
> > >> altijd na aankoop.
> > >> Echter zul je wel na moeten gaan wat de regels per bedrijf zijn. Ik
> zou
> > >> dat vooraf informeren. Ik heb het toen via de klantenservice kunnen
> > regelen.
> > >> Wat je ook kan doen is vrij duidelijk aandringen dat je een andere
> > laptop
> > >> zal kopen als ze geen optie geven om niet voor Windows te betalen. Je
> > gaat
> > >> het bedrag trouwens bij de fabrikant van de laptop moeten
> > >> verhalen niet bij de verkoper of Microsoft.
> > >>
> > >> Vriendelijke groeten,
> > >>
> > >> Willem
> > >>
> > >> On 05-01-16 08:55, Julien Michielsen wrote:
> > >>> Vanmorgen stelde ik de volgende vraag aan MS
> > >>>
> > >>> I intend to buy a new computer. Probably a version of Microsoft
> Windows
> > >>> will be installed on it. However I will use a different OS and would
> > >>> like to get a refund. How can I receive this (how much will it be
> > about)
> > >>> and what must I do to receive this?
> > >>>
> > >>> Daarop kreeg ik heel snel het volgende antwoord:
> > >>>
> > >>> Dylan P: at 8:43:05
> > >>> You would not be able to get a refund on a preinstalled version of
> > >>> Windows.
> > >>>
> > >>>
> > >>> Moet ik me hiermee laten afschepen, en is dit waar? Ik heb toch -
> denk
> > >>> ik - altijd anders
> > >>> gehoord, en heb absoluut geen belangstelling voor die opgevulde
> > >>> schijfruimte, waarvoor ik
> > >>> - denk ik wederom - wel heb moeten betalen.
> > >
> > >
> > >
> >
> >
> > --
> > Julien Michielsen
> > julien_at_michkloo.xs4all.nl
> >
> >
> >
> >
> >
>
>
> --
> greetz,
> Frederik Vos
> - email: frederik.vos op linvirt.nl -
> - www: http://www.linvirt.nl -
>
>
>
More information about the Linux
mailing list