[linux] Re: suse 42.1 kan thunderbird miet opstarten

Wo Jan 20 18:10:16 CET 2016

On 01/20/16 15:21, asmuth op bakunin.xs4all.nl wrote:
> Op de kleuterschool hebben we geleerd dat klikken niet netjes is:-(
> Wat gebeurt er als je gewoon het programma opstart vanuit een xterm of
> konsole met
> thunderbird &
Wat er dan gebeurt? De postduif vliegt op, vliegt naar het postkantoor,
en komt
terug met o. a. een door Daniel von Asmuth geschreven brief. Het probleem
lijkt hem te zitten in de link tussen de icoon van thunderbird (door kde
neergezet
op mijn beeldscherm (denk ik) ), en het thunderbird programma.

> Wat gebeurt er als je een ander programma met de muis probeert te starten?
Er staan weinig andere programmas op mijn werkblad. Wel een icoon om een
terminul te openen/op te starten, en dat gaat vlekkeloos. Wanneer ik er
eerst
tenminste op klik ;-)) .

> Wat heb je precies gedaan om de betreffende library geinstalleerd te
> krijgen? Het komt immers maar zelden voor dat het intypen van 1 | ander
> Linux commando het woord "niets" als output geeft:-(
>
> Ik heb eens snel naar
> http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/opensuse/distribution/leap/42.1/repo/oss/suse/x86_64/
> gekeken en daar een file
> gedownload en daarna herd tt volgende commando uitgevoerd:
>
> pm -q --requires -p MozillaThunderbird-38.3.0-2.2.x86_64.rpm
Een boeiende vraag, die je hier stelt. .... Je schrijft dit alsof pm een
standaard
utility is, die wel op mijn systeem aanwezig zou moeten zijn ......
dus niet: julien op michkloo:~>
"pm -q --requires "
gaf mij als antwoord
If 'pm' is not a typo you can use command-not-found to lookup the
package that contains it, like this:
     cnf pm
En, zoekend met yast naar een programma pm vond ik niet meer dan pm-utils.

Wat is deze pm, en hoe kwam je daar aan?
"

> Dat commando gaf de volgende output:
>
> libgstreamer-1_0-0
> coreutils