[linux] Re: apache virtual hosts

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Zo Jul 3 15:18:03 CEST 2016

On Sun 03 Jul 2016, Hans Paijmans wrote:

> In de directory sites-enabled staan een stuk of twintig conf-files, die
> op hun beurt naar een stuk of vijf websites verwijzen. Bijvoorbeeld:
> www.xandrapaijmans.nl.conf, xandrapaijmans.nl.conf,
> www.xandrapaijmans.com.conf etc.  zijn gelinkt naar
> www.xandrapaijmans.nl, xandrapaijmans.nl, www.xandrapaijmans.com etc. in
> de directory sites-available, en die verwijzen allemaal naar dezelfde
> site: /var/www/xandrapaijmans.
>
> Zelfs  'www.xandrapaijmans.nl' en 'xandrapaijmans.nl' vereisen volgens
> mij aparte files in de sites-available directory.

Ik krijg de indruk dat je denkt dat de naam van de file (of symlink) in
sites-enabled/ significant is. Dat is het NIET.

Het zijn gewoon stukjes configuratie, je kunt er van alles in zetten,
het hoeft helemaal niks te maken te hebben met virtual hosts! Maar daar
zou het wel wat onhandig van worden; voor het makkelijk beheren is bij
bepaalde distro's dus gekozen om de config op te spitsen in
verschillende logische stukjes. Je kunt ook domweg alles in de
apache2.conf pleuren.

Als je dus wilt dat www.xandrapaijmans.nl en xandrapaijmans.nl bij
dezelfde virtual host uit komen, dan moet je een virtual host stanza
opnemen met eentje als ServerName en de andere als ServerAlias; in
dezelfde stukje config dus!  En dan die bv. als xandrapaijmans.nl.conf
in sites-enabled/ linken.  (Je mag het ook als 10.conf neerzetten; zoals
gezegd is de naam niet belangrijk. Hooguit er aan denken dat de 1e
virtualhost definitie die apache tegenkomt als default gebruikt wordt
voor het geval een bezoeker binnenkomt en vraagt om een hostnaam die
niet gedefinieerd is; ik gebruik daar meestal de standaard "It works"
voor, dat zijn doorgaans toch bots.)

Terzijde: het is niet handig om meerdere aliases te hebben voor 1
virtualhost, zeker niet als je het belanrijk vind dat google je site
goed indexeert. Je kunt beter ervoor zorgen dat de aliases via een
redirect naar de juiste naam doorgestuurd wordt. Maar dat is een
volgende stap :)

Paul