[linux] Re: Grafische Linuxinstallatie terugbrengen naar konsole

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Do Jul 14 11:07:08 CEST 2016

Hans,

De vraag of het wel verstandig is om zo'n oude distro nog te gebruiken, die is al door anderen opgepakt.

Wat betreft het terugbrengen van de hoeveelheid schijfruimte die een distro in beslag neemt, dat is nu net 1 van m'n favoriete hobbies :)

Met het volgende shell scriptje kun je een lijst krijgen van alle geïnstalleerde packages, gesorteerd op grootte.

echo '
open(FILE,"/var/lib/dpkg/status");
$_=<FILE>;
while ($_)
{
        if ( /Package:/ )
        {
                @package = split(" ",$_);
                $_=<FILE>;
                if ( /install ok installed/ )
                {
                        do
                        {
                                $_=<FILE>;
                        }
                        until ( /Size:/ );
                        @size = split(" ",$_);

                        print("$package[1]   $size[1]\n");
                }
        }
        $_=<FILE>;
}
' | perl  | sort -n -k2

Dit houdt natuurlijk geen rekening met dependencies, maar het onderste deel van de lijst zijn wel mogelijke kandidaten voor "quick wins", als ze daadwerkelijk overbodig zijn.

Met 'apt-get autoremove' in plaats van 'apt-get remove' haal je een package weg, inclusief al z'n dependencies (mits ze nergens anders voor nodig zijn.

Een goede tool om er bij te pakken is deborphan. Dit moet je waarschijnlijk nog wel apart installeren (maar is zelf bescheiden qua omvang). Met deborphan --guess-all krijg je een overzicht van alle libraries, perl packages e.d., waar geen andere packages van afhankelijk zijn. Als je deze ook niet voor zelf geïnstalleerde spullen gebruikt, dan zouden deze dus sowieso verwijderd kunnen worden.

Met deborphan -a krijg je een lijst van alle packages waar geen andere packages van afhankelijk zijn, dus de "eind-nodes" van de dependency boom. Kunnen dus ook goede kandidaten voor opruimen zijn.