[linux] Harde disk kwijt...

hans paijmans j.j.paijmans op gmail.com
Za Jul 16 09:13:29 CEST 2016

Hm... gister wilde een van mijn PC's (Kubuntu 16.04) niet meer starten
en viel steeds in een maintenance shell. Nader nderzoek wees uit dat een
van mijn disks verdwenen was, en als ik zeg "verdwenen" dan bedoel ik
ook verdwenen. Zelfs met 'fdisk -l ' kwam er niets meer tevoorschijn.

Nu was het niet de bootdisk en er was ook niets naar gelinkt dat voor
het starten nodig was.

Ik ga straks de kast openmaken om te zien of er kabeltjes los zitten,
maar het verbaast me toch dat het systeem wegens het niet voorhanden
zijn van een disk die in fstab genoemd is, weigert door te starten.

De entry in fstab (nu weggecommentarieerd, en het systeem start nu wel
braaf op)

#/dev/sdd5
# UUID=180f8267-c574-4794-8406-201f2193e09c  /Data2 ext4    defaults
0       2

Paai

PS: dank voor de vele waarschuwingen die ik kreeg om toch vooral niet
met een oude ubuntu 9.04 aan het net te gaan hangen. Maar dat gebeurt
ook niet: ik wil alleen een hoop oud werk archiveren.