[linux] Re: bootable usb...

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Za Jul 16 23:01:51 CEST 2016

Op 16 jul. 2016 21:49 schreef "hans paijmans" <j.j.paijmans op gmail.com>:

> Nog steeds problemen met het maken van een bootable usb van een
> bestaande installatie. Ik heb
> http://www.radagast.ca/linux/copy_hd_to_usb.html gevolgd, maar dat werkt
> niet.
>
> De meeste sites beschrijven met allerlei variaties hoe je een iso image
> van een distributiedisk moet maken, doorgaans gebaseerd op een 'dd'
> commando. Maar ik denk niet dat je een 150 Gb harde disk daarmee op een
> 16 Gb USb stick kunt zetten, ook niet als de harde disk maar 14 Gb aan
> files bevat...

> [...]
Hmm, zo even uit m'n hoofd;
Het makkelijkst lijkt mij om op de usb stick 1 grote partitie te maken, het
bestaande / filesystem te kopiƫren en vervolgens bootable te maken.

Het lastige met de root partitie is dat er meerdere (virtuele) filesystems
onder hangen, dat is met een bind-mount wel op te lossen. Dat lost ook wat
andere problemen op (zoals files in /dev, onder het devfs).
Als er meer filesystems belangrijk zijn voor data, is het wellicht handig
die ook in de bind-mount mee te nemen.

Kopiƫren kan wellicht met een cp -pr? (Ik denk dat ik hier nog wat mis).

Daarna bootable maken met syslinux (die is het makkelijkst) en niet
vergeten /etc/fstab aan te passen.

Misschien moet de initrd ook opnieuw worden gemaakt voor de usb stick?
(Handigheidje in ArchLinux: neem alleen de usb drivers mee en niet
ata/sata. Boot een stuk sneller).

Alle stappen kunnen makkelijk worden nagezocht, maar eerst is het
belangrijk of dit compleet is of dat ik nog iets over het hoofd zie.

Mvg, Guus Snijders