[linux] Re: RaspBerry 3: OS niet op SD-kaart

Jordy Deweer jordydeweer op gmail.com
Ma Jul 25 12:36:57 CEST 2016

Beste Paul,
Dus het is niet mogelijk om bv. Software op de hdd te plaatsen?
Ik ben wel vanplan dit toch redelijk vol te zetten, vrees ik...
Of komen de installatiebestanden dan op mijn home map?
Ik lees het graag!
Groetjes, Jordy

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: linux-bounce op lists.nllgg.nl [mailto:linux-bounce op lists.nllgg.nl] Namens
Paul Slootman
Verzonden: maandag 25 juli 2016 12:07
Aan: linux op lists.nllgg.nl
Onderwerp: [linux] Re: RaspBerry 3: OS niet op SD-kaart

On Sun 24 Jul 2016, Jordy Deweer wrote:

> Nou, ik heb genoeg grote SD's, die vanuit een camera, voor mijn
> daisyspeler (ik ben blind), maar in de RPi moet toch zo'n MicroSD van de
smartphone?

Klopt.

> Is het mogelijk om alleen het besturingssysteem op de SD-kaart te
> zetten, van 8 of 16GB en bijvoorbeeld programma's en data, dus ook
> gebruikersmappen en dergelijke, op een exterse schijf te installeren en
zetten?

Je kunt natuurlijk "gewoon" draaien vanaf een kleinere microSD kaart, en dan
b.v. een /home filesystem op een aparte disk zetten, misschien ook een
/local filesystem voor algemene spullen (dus 1 of 2 partities op die disk
aanmaken).

Door die filesystems in /etc/fstab te vermelden worden die automatisch bij
het booten gemount.  Ik weet niet welke device names zo'n Pi gebruikt voor
de SD partities en voor een losse disk (vermoedelijk
/dev/sda* voor de 1e en /dev/sdb* voor de disk?) maar daar kom je snel
genoeg achter.

Paul