[linux] Re: RaspBerry 3: OS niet op SD-kaart

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Jul 25 12:07:25 CEST 2016

On Sun 24 Jul 2016, Jordy Deweer wrote:

> Nou, ik heb genoeg grote SD's, die vanuit een camera, voor mijn daisyspeler
> (ik ben blind), maar in de RPi moet toch zo'n MicroSD van de smartphone?

Klopt.

> Is het mogelijk om alleen het besturingssysteem op de SD-kaart te zetten,
> van 8 of 16GB en bijvoorbeeld programma's en data, dus ook gebruikersmappen
> en dergelijke, op een exterse schijf te installeren en zetten?

Je kunt natuurlijk "gewoon" draaien vanaf een kleinere microSD kaart, en
dan b.v. een /home filesystem op een aparte disk zetten, misschien ook een
/local filesystem voor algemene spullen (dus 1 of 2 partities op die
disk aanmaken).

Door die filesystems in /etc/fstab te vermelden worden die automatisch
bij het booten gemount.  Ik weet niet welke device names zo'n Pi
gebruikt voor de SD partities en voor een losse disk (vermoedelijk
/dev/sda* voor de 1e en /dev/sdb* voor de disk?) maar daar kom je snel
genoeg achter.

Paul