[linux] Re: bootable usb...

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Jul 27 10:00:01 CEST 2016

On Wed 27 Jul 2016, paai wrote:

> Ooooh, ik word hier zo doodziek van. Om een of andere reden springen
> mijn /dev/sdc en /dev/sdd als idioten door elkaar. Ik dacht door de UUID
> in de /etc/fstab te gebruiken van die problemen af te zijn, maar
> ´natuurlijk´ gebruikte ik voor ´dd´ de gewone /dev-namen.
>
> Resultaat: een van mijn harde disks is vernaggeld en ben ik in ieder
> geval mijn data daarop kwijt.

Dan had je tussen het wisselen van de USB sticks een keertje gereboot,
want een drive verandert niet van naam terwijl die gewoon aangesloten is
en het systeem aan is.

Maar daarom controleer ik in zulke gevallen altijd met dmesg | tail
en met cat /proc/partitions of de devicenaam wel juist is... Ook door
schade en schande wijzer geworden :-/

Nog niet zo ergelijk als toen ik ooooit met m'n 486 systeem eerst SCO
Xenix had geinstalleerd maar daarbij een partitie voor MS-DOS
vrijgehouden had, en dan later bootte met een MS-DOS installatie floppy
(was volgens mij MS-DOS 6.22 ofzo). Die meldde vrolijk "No existing DOS
partition found, using entire disk" en ging direct partitioneren en
formatteren... binnen de 2 seconden die ik nodig had om de pc uit te
zetten toen ik dat zag was de schade al gedaan :(  Na een dag prutsen
had ik iig. de partitie met m'n data weer terug. Dit versterkte wel m'n
haat tegen Microsoft...

Paul