[linux] nas hdd crash

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Za Sep 10 16:24:57 CEST 2016

On Sat, 2016-09-10 at 16:03 +0200, Fred wrote:

> 'On the Fl' heb ik inmiddels geleerd dat niet nodig is en in dit
> geval zelf niet wenselijk dat een gecrashte schijf in fstab wordt
> opgenomen. Frans,ik denk er inmiddels ook achter te zijn dat de
> boosdoener toch sdbx moet zijn.
>
> sudo ntfsfix /dev/sdb2 leverde de volgende output op;
>
> Mounting volume... NTFS signature is missing.
> FAILED
> Attempting to correct errors... NTFS signature is missing.
> FAILED
> Failed to startup volume: Invalid argument
> NTFS signature is missing.
> Trying the alternate boot sector
> [...]

Mijn advies, dit werk doe je het beste als root, dan kan je het gebruik
van sudo achterwegen laten.

# su -

Voor de zekerheid check je dit het beste even met fdisk.

# fdisk /dev/sdb -l

Gokje, je moet voor ntfs sdb1, ipv sdb2 kiezen?

# ntfsfix /dev/sdb1

Mocht blijken dat sdb helemaal niet van een ntfs filesystem is voorzien, dan kan je bovenstaande commando natuurlijk negeren.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel