[linux] en nu de grafische kaart nog...

Wo Sep 14 14:11:45 CEST 2016

Aldus schreef paai op Wed, Sep 14, 2016 at 12:45:52PM +0200:
> Zoals gezegd (ik hoop dat het op de lijst is aangekomen) is het gelukt
> om Win10 en Linux op een manier die mij bevalt samen te laten leven. Nu
> het volgende probleem.
>
> De PC heeft een Radeon R7 Kaveri als ge"integreerde grafische kaart. Nu
> blijkt dat (K)ubuntu 16.04 de Catalyst drivers niet meer ondersteunt en
> hij start op in 1024x768. Dat is wel erg klein (of groot, net hoe je het
> bekijkt).
> Vanochtend zitten pielen met xrandr, maar die kwekt van "xrandr: screen
> cannot be larger than 1024x768".  Dat is zelfs voor de Open Source
> [...]

Beste Paai,

Het standaard antwoord zou zijn om eerst de Xorg.0.log file te
bestuderen en dan de instellingen van de xorg.conf file aan te passen,
maar tegenwoordig is een dergelijk resultaat niet onmogelijk.

'Een andere videokaart kopen' is een voor de hand liggende oplossing.

De vraag is dan of de broncode van die Catalyst driver beschikbaar is,
zodat u ze naar uw distributie kunt porteren. Een beetje Googelen geeft
een negatief antwoord (dat is dus het probleem als je closed-source
hardware koopt).

Het volgende artikel betoogt dat er in de loop van dit jaar nieuwe
drivers zouden komen.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=AMD-Blob-Server-1.18

Sommige AMD kaarten worden ondersteund door een Open Source driver.
https://www.x.org/wiki/RadeonFeature/

Suc6,

Daniel