[linux] nas hdd crash

Willem Ligtenberg willem op wligtenberg.nl
Zo Sep 18 14:28:11 CEST 2016

Hoi Fred,

Wat jou overkomen is, is voor mij ook een overweging geweest om mijn
eigen NAS te bouwen.
Ik heb toen gekozen voor btrfs, voordeel hiervan is dat je deze altijd
nog gewoon aan een andere computer kan hangen als de NAS zelf kapot gaat.
En gelukkig heeft btrfs ook de voordelen dat je schijven kan samen
voegen en (in mijn geval) is alle zo weggeschreven dat er zeker 1 kopie
is op een andere schijf.

Wellicht interessant om straks als de NAS nog goed werkt, alles aan een
Linux box te hangen en dan te kijken hoe de NAS de file systems geregeld
heeft (of wellicht kun je dat op de NAS zelf zien).

Succes in ieder geval,

Willem