[linux] nas hdd crash

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Zo Sep 18 20:53:54 CEST 2016

Op 18 sep. 2016 18:14 schreef "Daniel C. von Asmuth" <
asmuth op bakunin.xs4all.nl>:

>[..]
> Photorec zegt me niets, maar er zijn forentische varianten van dd die
> sectoren van de schijf die niet  meer leesbaar zijn zullen overslaan.

Photorec is een geweldige tool.

Ik heb inmiddels wat ervaring met data recovery. Bij beschadigde hdd's maak
ik meestal eerst een image met ddrescue om vervolgens data te herstellen
met photorec.
Ondanks de naam herkend photorec heel veel bestandsformaten.

Simpel gezegd leest photorec de rauwe sectoren uit en probeert bestand-data
te herkennen. Kan ook erg handig zijn om verwijderde bestanden te
herstellen. ;)

Het resultaat kan sterk variƫren; als het fs nog enigszins leesbaar is,
kunnen de bestandsnamen terug komen. Zo niet, dan krijgen ze een volgnummer
als naam, in een genummerde directory (500 files/dir).
Ook maakt het verschil hoe de data was opgeslagen; was het in 1x geschreven
dan zijn de resultaten  (meestal) erg goed. Bittorent-downloads worden
stukje bij beetje opgeslagen met dus ook fragmenten als resultaat.

Bij het herstellen van een scriptie is het al eens gebeurd dat ik een 1100
word bestanden over hield. Die weer uitzoeken was geen snel karwei voor de
eigenaar...

> Hopelijk maakte je regelmatig back-ups van die NAS.

;)

Mvg, Guus Snijders