[linux] nas hdd crash

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Ma Sep 19 22:06:36 CEST 2016

On Mon, 2016-09-19 at 20:58 +0200, Derry wrote:
> Ja, had ik gelezen. Alleen gebruikt Synology geen lvm(disk)encryptie.
> Er is ook geen mogelijkheid in dsm de schijf te versleutelen.
>
> Je kan wel zelf mappen aanmaken en die versleutelen. Wil je een
> versleutelde map openen dan moet je zo'n map apart mounten en daarbij
> ecryptfs gebruiken. Je moet ook het wachtwoord (niet de key) dat je
> hebt gebruikt om de map te versleutelen hebben.

Zelf plaatste ik een paar e-mail's geleden reeds een link naar dat
verhaal. Meestal lees ik me wel eerst even in voordat ik reageer.

# find ./ -name "ecryptfs*"

./usr/bin/ecryptfs-wrap-passphrase
./usr/bin/ecryptfs-add-passphrase
./usr/bin/ecryptfs-rewrap-passphrase
./usr/bin/ecryptfs-unwrap-passphrase
./usr/lib/ecryptfs
./usr/lib/modules/ecryptfs.ko

Zijn we dan ecryptfs.ko vergeten te laden?

# modprobe ecryptfs

Maar het kan heel goed zijn, dat deze module by default reeds in de Debian kernel van Fred, ingebakken zit.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel