[linux] HP notebook gekocht, baggerervaring. Wil netwerkverbinding op ubuntu, zoek hulp (lang bericht)

paai j.j.paijmans op gmail.com
Do Apr 27 16:11:40 CEST 2017

Maak een DVD met Ubuntu en start de machine daarmee op. Gebruik dan
Gparted om de Win10 partitie te verkleinen en in de vrijgekomen ruimte
een Linuxpartitie te maken. Installeer daar Ubuntu op.

Um... vervolgens moet je de BIOS van de notebook met een groot stuk hout
te lijf gaan. Tegenwoordig is dat UEFI of iets dergelijks en dat is zo
te zien vooral gebouwd om te voorkomen dat iemand Linux op z'n PC zet.
Vlijtig websites en forums uitpluizen om erachter te komen hoe voor jouw
specifieke computer merk en type die UEFI kan worden uitgeschakeld. Het
is mij ook gelukt (op een ALDI computer), dus het kan.

Je blijft dan wel met het GRUB startscherm, waar je moet kiezen tussen
Linux en Windows. Als jullie PC ondersteuning niet zo slim is, kunnen ze
op dat punt al kopschuw worden en weigeren je te helpen...

--
Dr. J.J. Paijmans
Houwenberg 2A