[linux] HP notebook gekocht, baggerervaring. Wil netwerkverbinding op ubuntu, zoek hulp (lang bericht)

Do Apr 27 15:19:26 CEST 2017

Ik heb een jaar of 5 geleden een HP 650 gekocht, en daar ben ik al een
jaar of vijf redelijk
tevreden mee.  Niet meer dan redelijk: het apparaat loopt regelmatig
vast.  Er zit als pro-
ceesor een Intel® Celeron(R) CPU B830 @ 1.80GHz × 2 in, en dat is laten
we zeggen geen
sterk werkpaard.  Liep regelmatig vast, en om dan weer opnieuw opstarten
om een beetje
snelheid te krijgen was een regelmatig terugkerend fenomeen.
Daarom dacht ik iets snellers te kopen, en ik heb een andere HP gekocht:
de HP-15ba071nd.

Totnogtoe is het mij niet gelukt een WiFi verbinding op te zetten.  Dat
lukt wel met het
Windows 10 besturingssysteem, dat er standaard op is geïnstalleerd. Ik
heb er SuSE 42.2
op gezet, maar met Yast lukt het mij niet het netwerk werkend te
krijgen.  Ik zou willen
proberen of Ubuntu de netwerkverbinding kan opzetten.  HP claimt een
mate van linux
support te geven.  Daarvoor moet je naar hun website gaan
(www.hp.com/support), en
daarna je land specificeren, en het product-type (15 ba071nd). Dat type
wordt niet
herkend, en het is vandaag ook niet mogelijk hun helpdesk te bellen
omdat hun perso-
neel ook vrij heeft voor koningsdag.
Echter, ik heb gebeld met de klantenservice in Blgië, waar ik een
Nederlandse mede-
werker aan de lijn kreeg, en die heeft me gezegd - in tegenstelling tot
hetgeen de
Coolblue mebsite zegt - dat er ALLEEN drivers en supoprt voor Windows
wordt verstrekt.

Daar heb ik verder niet op gereageerd. Ik heb gevonden dat ik de
RTL8723BE het zou
moeten doen als netwerkdriver.  Die krijg ik niet geïnstalleerd onder
SuSE (die
installatie is ook moeilijk wanneer je geen netwerktoegang hebt, maar
tja, ophalen
met andere laptop en usb-stick werkt ook ;-) )
Daarom wil ik proberen hoe het gaat met Ubuntu.    Daar ben ik
vastgelopen:
ubuntu wil standaard de hele disk voor zich nemen, en dat zou betekenen
dat de
versie van Windows 10 wordt gewist.  Mogelijk tot jullie verwondering
wil ik dat
absoluut voorkomen.  Ik wil nl. aan het CPB vragen of ik een thuisversie
van het
huidige econometrische model op mijn computer mag installeren, en ALS
dat mag,
dan mag dat alleen op een MS Windows machine.  Dan wil ik niet aankomen
kakken met
"ja, dit is een linux machine, en ik heb daarop onder VirtualBox een
piraat-MS-Win-
-nummer-zoveel staan, en dat werkt net zo goed". SuSE heeft - denk ik -
geen
werkende driver voor die Realtek. Althans: de ge-installeerde 42.2 geeft
mij geen
netwerkverbinding.
Is er misschien iemand die mij zou kunnen helpen ubuntu op die hp
notebook te
installeren?  He zou fijn zijn wanneer je dan in de buurt van Rotterdam
woont.
Dan kan ik gemakkelijker naar je toe komen dan wanneer je in Roodeschool
of Usquert
woont. (Al zou ook dat kunnen .... ;-) )  Of mogelijk zou ik telefonisch
hulp
kunnen krijgen.
Het gaat me er vooral om te kunnen zien of het een machine is waarop ik
kan werken,
of dat ik duidelijk een miskoop heb gedaan omdat de notebook weinig
beter is dan de
HP-650 die ik al heb.  Ik heb een maand de tijd om te beslissen of ik de
machine
wil houden of retourneren.  Mijn e-adres is denkelijk gewoon zichtbaar,
mocht je
mij liever privé antwoorden dan via de lijst, en dan kan ik natuurlijk
altijd zelf
opbellen zodat er geen belkosten voor je zullen zijn.
Ik hoop antwoord te krijgen op dit lange bericht
Julien

--
-W-
Julien Michielsen