[linux] CentOS 7 redundant

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Vr Aug 11 17:40:23 CEST 2017

Beste Jordy,

On Fri, 2017-08-11 at 17:01 +0200, Jordy Deweer wrote:
> Beste mensen,
>
> Ik vraag dit in naam van een vriend die ik met zijn server help. Ik
> heb dit echter zelf nog nooit gedan en ik vindt niet echt een plaats
> waar ik deze informatie zou kunnen vinden.
>
> Maar hoe zorgen we ervoor dat twee CentOS 7 servers redundant worden,
> zodat alles naar een tweede server gebackupt wordt? En ook dat die
> server automatisch overneemt, als de hoofdserver uitvalt of de geest
> geeft op enig andere manier?
>
> Alvast bedankt bij voorbaat voor de hulp

Heb jij het hier over 'raw metal' servers? Ik overweeg zelf een cluster
van een aantal servers op te zetten. Dat ga ik dan met RangerOS doen.

http://rancher.com/rancher-os/

Het is een besturingssysteem met alleen maar een kernel. Er draaien
Docker containers op. Het clustersysteem van Rancher is er één van.

Docker containers dus, soms zelfs meerdere afkomstig van de zelfde
dockerfile. Meerdere malen het zelfde type proces, dat is om de
werkdruk over de verschillende servers te verdelen.

Het cluster systeem bepaald volledig automatisch waar welk proces moet
opstarten. Of stoppen, natuurlijk.

En je kan altijd een extra server bijplaatsen. Even aanmelden en klaar.

Dat noemen ze een High Available systeem. Omdat het om Docker files
gaat, kan je daarin prima bepalen dat deze van CentOS gebruik moeten
maken. Maar soms is dat te bombastisch. En draai je een kleiner OS.

Als je vragen hebt, ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel