[linux] CentOS 7 redundant

Vr Aug 11 18:01:28 CEST 2017

Aldus schreef Frans van Berckel op Fri, Aug 11, 2017 at 05:40:23PM +0200:

> Het is een besturingssysteem met alleen maar een kernel. Er draaien
> Docker containers op. Het clustersysteem van Rancher is er één van.
>
> Docker containers dus, soms zelfs meerdere afkomstig van de zelfde
> dockerfile. Meerdere malen het zelfde type proces, dat is om de
> werkdruk over de verschillende servers te verdelen.

Dat is echt iets anders: Als je een load balancer hebt kun je een groep
Apache web servers erachter hangen om de werklast te verdelen.
Daarachter hang je dan wweer een cluster met de database. Als een web
server down gaat moet de load balancer daar rekening mee houden.

> Het cluster systeem bepaald volledig automatisch waar welk proces moet
> opstarten. Of stoppen, natuurlijk.

Dat is noemen we een batch queueing system: heel anders.

> Dat noemen ze een High Available systeem. Omdat het om Docker files
> gaat, kan je daarin prima bepalen dat deze van CentOS gebruik moeten
> maken. Maar soms is dat te bombastisch. En draai je een kleiner OS.

High-availability wil zeggen dat je een cluster van servers hebt waarin
een deel actief is en de nodige software (services) draait. Een deel van
het cluster is enkel stand-by. Als er een server uitvalt, moet een
reserve-exemplaar snel die services opstarten. Daarvoor moet het wel
toegang hebben tot data van de gecrashte server (shared storage of
cluster file system).

Docker is een soort virtualisatie systeem, maar HA kan zonder VM of
containers.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--