[linux] Misschien

Vr Dec 8 15:35:49 CET 2017

Aldus schreef paai op Fri, Dec 08, 2017 at 02:51:50PM +0100:
> Daniel bedoelt dat je even een console moet openen. Zoek naar programmas die
> xterm, terminal of konsole heten. Dat opent iets dat op een DOS-window lijkt
> en daarin kun je commandos intypen. Dat is even wennen, maar je bent veel
> meer 'de baas' over je computer.

Bedankt voor deze uitleg. Als ik Wikipedia raadpleeg dan lees ik dat
Linux Mint naast de commandostip (die voor alle Linux distributies
bijna gelijk is) ook vier verschillende Windows-achtige grafische user
interfaces ondersteunt, genaamd MATE, Cinnamon, Xfce en KDE. Sommige
hiervan hebben een ingebouwde 'file manager'. Het is vermoedelijk ook
mogelijk om een SMB 'network share' te benaderen zonder een commando te
typen, maar het antwoord zou erg afhangen van welke GUI u gebruikt.
Voor niet-standaard taken is de 'Command Line Interface' handiger.
Dezelfde commando's werken ook met de Ubuntu Linux bash shell die
tegenwoordig in Windows 10 zit.

Bij 'Thunar' kun je op 'Browse Network' klikken en dan was het evengoed
nog nodig om de juiste URL van de gewenste share in te typen, waarna
een pop-up venster om het wachtwoord vraagt. En ook hier krijg je een
foutmelding als je klikt op een bestandsnaam zonder extensie....

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together