[linux] Stora nas

paai j.j.paijmans op gmail.com
Za Dec 9 09:24:35 CET 2017

Ik heb een zwak voor volhouders.

Zo te zien ben je in de command line beland en heb je het commando
'mount zus-of-zo' gegeven. Klopt dat?

mount zonder verdere parameters laat je zien wat er allemaal gemount is,
maar om zelf zus-of-zo te mounten moet je root zijn, ofwel Administrator.

Eerst het geval 'mount' zonder verder iets. Je ziet dan een lijstje van
gemounte volumes. Als je daarin /media/gedeeldebestanden tegenkomt, is
alles wat dat betreft in orde. Zo niet, dan moet je inderdaad mounten,
hoewel ik me dat eigenlijk niet kan voorstellen zolang je er met Windows
wel in komt.

Probeer in dat geval het volgende 'sudo mount -a'. Het systeem vraagt
dan om je password en aangenomen dat dat het root password is zullen
alle volumes in fstab die nog niet waren gemount alsnog gemount worden.

--
Dr. J.J. Paijmans
Houwenberg 2A