[linux] tegenhanger van `cat`

Di Dec 12 01:14:33 CET 2017

Aldus schreef Geert Stappers op Mon, Dec 11, 2017 at 11:39:22PM +0100:
> Hoi,
>
> Wat is de tegenhanger van `cat`?

Het omgekeerde van 'cat' is uiteraard 'tac'.

> De `cat` die de inhoud van een bestand op "standard out" toont.

Sorry. In DOS heb je het 'type' commando dat ongeveer doet wat je
bedoelt. Unix kent dat niet.

Het 'cat' commando voegt een aantal files samen tot een grote. Om
een grote file op te splitsen kun je 'split' of 'cut' gebruiken. Evt.
'tee'.

Google 'useless uses of cat' voor voorbeelden van het 'cat' commando
met slechts 1 input filer, want
cat garbage.in | dog
is beginnerstaal voor
dog <garbage.in

> De tegenhanger moet zou "standard in" in een bestand moeten doen.

zoals
dog <garbage.in | cat >garbage.out
kan worden vervangen door
dog garbage.in >garbage.out

> Vanaf command line interface zou dat met
>    >
> doen. Dus m.b.v. redirect, maar ik zit niet op CLI.
>
> Ik zit in een omgeving die van
>    >
>    '>'
> maakt ...

Behoeft aan een file naam en '-' wordt niet ondersteund?
Gebruik /dev/stdin, /dev/stdout of /dev/stderr of evt /dev/tty.

Mist er nog iets? Iets wat geen 100 regels C kost?

Hasta la Vista,

Daniel

--

		Geeks of a feather cruft together