[linux] Evolution en imap op xs4all

Kees Theunissen C.J.Theunissen op differ.nl
Za Dec 16 20:20:53 CET 2017

On Sat, 16 Dec 2017, jjge wrote:

> Het ligt ergens ander, zie ik nu. Op het schermpje dat ik krijg (onder
> bewerken>voorkeuren>email accouts), staat nog steeds dat het type POP is. En zo
> te zien geen mogelijkheid om dat te veranderen...

Daar ben ik met thunderbird ook wel eens tegenaan gelopen, dat ik
niet kon switchen van POP naar IMAP. Eigenlijk is dat ook wel logisch
omdat het achterliggende opslag-model zo verschillend is.
POP download de mail en werkt met locale opslag.
IMAP is een access protocol om mail te bekijken die elders is
opgelagen en waarbij hooguit een locale cache gebruikt wordt.

Als je wil overstappen naar IMAP dan zit er waarschijnlijk niets
anders op dan het POP-account in evolution weg te gooien en opnieuw
aan te maken met hetzelfde emailadres maar dan met IMAP. Hoe je dat
kan doen met behoud van de huidige locaal opgeslagen mail weet ik
niet. Ik heb evolution nooit gebruikt of er zelfs maar naar gekeken.

Wat ik als eerste zou proberen is een nieuwe (al dan niet tijdelijke)
mailbox aan te maken bij xs4all of elders. Dan een nieuw account
aanmaken in evolution voor die mailbox (natuurlijk met IMAP) en de
bestaande mail naar die nieuwe mailbox uploaden. Ik ga er van uit
dat je in evolution berichten kunt verslepen van het ene account
naar het andere.
Als je op die manier het bestaande mail archief hebt veilig gesteld
kan je het POP-account weggooien en opnieuw aanmaken met IMAP.
Tenslotte het archief weer terug slepen.
Afhankelijk van de grootte en de structuur van het bestaande
archief kan dat veel werk zijn.

Als deze methode niet lukt zoek dan op de volgende trefwoorden:
archivering, import/export, backup/restore.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen, Systeem- en netwerkbeheerder,   Tel: 040-3334724
Dutch Institute For Fundamental Energy Research (DIFFER)