[linux] iemand van jullie (in het bijzonder ubuntu gebruikers) fstrim werkend?

Zo Dec 17 14:37:42 CET 2017

Aldus schreef michkloo op Sat, Dec 16, 2017 at 12:14:24PM +0100:
> [...]
> backup een
> goede actie zou kunnen zijn. Ik zag dat er al een directory cron.weekly was
> aange-
> maakt, met daarin onder andere het bestand fstrim.  Dat fstrim-bestand zou
> wekelijks
> een trim-operatie op al mijn bestanden uit moeten voeren, en ik dacht mijn
> backup
> daaronder te zetten.  Goed, de backup heb ik eronder gezet, en ik heb de
> cron-weekly
> uitgevoerd.  Met het resultaat dat mijn backup nu is uitgevoerd (en ik in

Backups maak ik niet automatisch: een carroussel is duurder dan een
losse drive en tapes met de hand verwisselen neem ik op de koop toe.

> het vervolg
> dus zaterdags een backup draai), maar ik kan niets vinden van fstrim. Ik
> voer het uit
> als ยจ/sbin/fstrim -v --all || true", en dan zou er toch in /var/log/syslog

Dat hangt een beetje van de distributie af. Als je systemd gebruikt heb
je misschien helenmaal geen traditionele log files. Zoals gezegd zou de
normale output van het fstgim commando in de output terecht komen en
naar de gebruiker (bijv. root) gemaild worden, maar de eventuele
meldingen van de kernel driver in syslog.

> een melding
> moeten staan hoeveel MB er afgeknipt is, maar niets daarvan. Iemand een
> suggestie wat
> ik fout heb gedaan?

- Denk nog eens na over je zonden en ga dan biechten bij de pastoor:-)
- Misschien heeft je PC enkel ouderwetse hard discs i.p.v. SSD. Dan doet
  het fstrim commando ook gewoon niets en retourneert ook geen error
  (die door het 'true' commando wordt onderdrukt.)

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together