[linux] vraag

Di Dec 19 13:55:18 CET 2017

Aldus schreef Gerard Bekhuis op Tue, Dec 19, 2017 at 12:47:11PM +0100:
> ik zou graag willen weten wat jullie als enige linuxclub met jaarlijkse
> contributie  meer bieden als alle andere mailinglists en linuxgroepen in
> heel europa die alle zonder enige bijdrage uitkomen?

Oh, maar dat ziet u verkeerd. De Linux mailing lijst is altijd al gratis
geweest en open voor iedereen die zich wenst in te schrijven - sinds
1996 wordt die inderdaad door de NLLGG beheerd. De web site van de NLLGG
is ook geheel gratis te raadplegen door iedere Internet-gebruiker.

Als u wat vaker op de ALV kwam :-) zou u weten dat een significant deel
van onze inkomsten bestaat uit een donatie in de vorm van een web server
en het grootste deel uit de contributie. Het grootste deel van de uitgaven
en van de inspanningen van het bestuur gaat op aan de organisatie van
de bijeenkomsten in Utrecht en T-DOSE in Eindhoven. De contributie
bedraagt slechts 15 Euro per lid per jaar en is niet kostendekkend.

Misschien wilt u uw medewerking aanbieden aan de vereniging om bedrijven
en overheden te werven om de vereniging te sponsoren. Dan kan de progcie
ook eens Linus Torvalds als spreker uitnodigen of een reisje organiseren
naar Tux in Tirool (mooi wintersport gebied).

Vergelijk de NLLGG eens met de HCC. De laatste heeft meer dan 50.000
leden in Nederland en Vlaanderen. Daarvoor betaal je ongeveer 60 Euro
per jaar, waarvan een significant deel nodig is voor het (flut)blad PC
Active. Het leeuwendeel gaat naar het blad en de centrale organisatie,
die nog andere inkomsten heeft van commerciële activiteiten. De
bijeenkomsten (die minder groots zijn opgezet dan die van de NLLGG)
worden georganiseerd door de regio's en interessegroepen, die daarvoor
Fl 5 per jaar per lid ontvangen (ruim 2 Euro). Ze kunnen dat doen omdat
die groeperingen meer leden hebben dan de NLLGG en tegelijk minder
naar een bijeenkomst komen (typisch wordt 1 keer per maand 1 klaslokaal
afgehuurd voor 3 uur).

Onze 'grote zus' is de NLUUG die vooral bedrijven als lid heeft en een
stuk hogere contributie vraagt, maar daarvan kunnen ze professionele
conferenties organiseren.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--