[linux] Steeds meer problemen met het printen van PDF-bestanden

lnx lnx op kpnmail.nl
Di Jan 17 11:22:57 CET 2017

On 17/01/17 10:32, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Dat ziet er uit als foutmeldingen van de Postscriptâ„¢ interpreter. In dat
> geval zouden gv of xpdf ook niet werken. Alleen in de meeste gevallen
> krijg je de foutmeldingen een stuk sneller te zien.
>
> Als het een hardware probleem is, dan zou het ten eerste ook optreden
> als je een ASCII bestand print met
> # unix2dos <brief.txt >/dev/parport0

Zal dit in mijn achterhoofd houden als de printer weer kuren heeft
echter unix2dos is niet bekend:

$ sudo apt-cache search unix2dos
dos2unix - convert text file line endings between CRLF and LF

maar dos2unix wel. Bedoelde je deze?

> Staat het model niet gewoon op de printer zelf??

Op de printer zelf staat HP Laserjet 4000T en het opvragen van de
configuratiepagina bij de printer zelf geeft het volgende (samengevat):

* Printerinformatie
Productnaam: HP LaserJet 4000 Series
Printernaam: HP LaserJet 4000 Series
Printernummer: B
Formatter-nummer: bla, bla
Serienummer printer: bla, bla

* Geinstalleerde personalities en opties
PCL (19980714)
PCLXL (19989714)
PS (19980714)
DIMM-sleuf 1: 32 MByte RAM DIMM
DIMM-sleuf 2: 32 MByte RAM DIMM
DIMM-sleuf 3: 32 MByte RAM DIMM
EIO 1: Leeg
EIO 2: HP JetDirect J41269A

* Geheugen
Totaal geheugen: 100Mbytes
PCL DWS: 93,27
I/O-bufferinstellingen:
  100K bytes toegewezen van de 98300K bytes beschikbaar
Instellingen voor opslaan van bronnen:
  OK bytes toegewezen van 95200K bytes beschikbaar

(Opm: Die HP JetDirect is er later in geplaatst maar nog niet in gebruik
al is dit in de toekomst wel de bedoeling. (Had deze er standaard
ingezeten dan had op de printer HP LaserJet 4000TN gestaan waarbij de
'N', zoals verwacht, voor Network staat.) Verder zijn de geheugenmodules
er eveneens later bij geplaatst.)

> Alle HP Laserjets praten PCL en HPGL/2, maar sommige modellen ook
> PostScript. Zoek dus uit of CUPS in jouw geval een driver gebruikt
> om PS en PDF naar PCL te vertalen en dat naar de printer te 'spoelen',
> of je bestanden onveranderd doorstuuurt.

Nu overvraag je me. Hoe zou ik hier achter kunnen komen?

Fred