[linux] Steeds meer problemen met het printen van PDF-bestanden

lnx lnx op kpnmail.nl
Wo Jan 18 15:40:09 CET 2017

On 17/01/17 21:40, Paul Slootman wrote:

> OK, dat is de lowlevel parallele port driver; daarmee kun je ook lezen
> vanaf de port in userspace. Dat zal wel voor die hp software nodig zijn.

Inderdaad geeft meer mogelijkheden [1] dan via /dev/lp0.

> "Gewone" printer output zal via /dev/lp0 gaan; maar je zal ook niet
> tegelijk /dev/lp0 en /dev/parport0 kunnen benaderen, dan zal dat
> hopeloos elkaar tegenwerken.

Klopt in deze hoek zijn dan ook de problemen te verwachten. Bij het
installeren van die HPLIP wordt tevens de CUPS configuratie aangepast.

Standaard is de CUPS-configuratie voor printen via de parallele poort:

$ lpstat -v
device for HP_LaserJet_4000: parallel:/dev/lp0

Echter HPLIP daarentegen maakt om moverende redenen gebruik van
/dev/parport0 waarbij de CUPS-configuratie er als volgt uitziet:

$ lpstat -v
device for HP_LaserJet_4000:
hp:/par/HP_LaserJet_4000_Series?device=/dev/parport0

Blijkbaar zijn er in CUPS bij modificeren printer de volgende keuze
mogelijkheden:

Modify HP_LaserJet_4000

Current Connection: 	hp:/par/HP_LaserJet_4000_Series?device=/dev/parport0
Local Printers: 	Serial Port #1 (optie 1)
			HP LaserJet 4000 Series LPT #1 (HP LaserJet 4000 Series) (optie 2)
			HP LaserJet 4000 Series LPT parport0 HPLIP (HP LaserJet 4000 Series)
(optie 3)
			HP Fax (HPLIP) (optie 4)

Kies je hier voor optie 2 dan is de CUPS-configuratie parallel:/dev/lp0.

Ander punt. Volgens mij werkt:

$ pdf2ps bla.pdf >/dev/lp0

gewoonweg niet, waarom weet ik niet maar wat wel werkt is:

$ pdf2ps bla.pdf | lpr -P HP_laserJet_4000

of

$ pdf2ps bla.pdf | lp -d HP_LaserJet_4000

Dit geldt zowel voor /dev/lp0 en /dev/parport1

Ter info: Het schijnt, zoals Frederik (Vos) al aangaf, dat pdftops een
betere optie is dan pdf2ps [2].

> Gewoon de netwerkkabel aansluiten :) Parallele porten zijn zoo 1987.

'Gewoon' plus die 'smiley' impliceert een vooruitziende blik m.a.w.
heb het hele netwerk gebeuren zo lang mogelijk op de lange baan kunnen
schuiven maar kom er blijkbaar niet onderuit ;-).

> Paul

Dank voor de leerzame exercitie!

Fred

[1] https://people.redhat.com/twaugh/parport/html/ppdev.html