[linux] Bestandsassociaties

Fred fred.d op xs4all.nl
Wo Jan 25 12:54:13 CET 2017

Hoewel ze volgens zeggen niet bestaan vind ik het weer tijd om een domme
vraag te stellen;

Ik gebruik Debians 'jessie' met KDE. Ik heb dit gisteren opnieuw
geïnstalleerd omdat 'stretch' nog niet zo goed werkte bij mij ;-/. Dit
heeft echter tot gevolg dat de bestandsassociaties in veel gevallen nog
niet inorde zijn.

In dit geval klik ik een mail (icedove) op een link en er verschijnt een
dialoogvenster waarin een toepassing moet selecteren die het gewenste
resultaat mogelijk moet maken. Nu snap ik in dit geval ook niet waarom
ik deze vraag krijg omdat het firefox's statusbalk op een http adres
gaat en ik zou verwachten dat deze laatste in elk geval naar dit http
adres gaat. Overigens staat er achter dit http adres een kreet zonder
extentie.

Waar het mij meer om gaat is hoe ik kan uitvinden welk programma er
nodig is om een bepaald bestand te openen zonder dat ik weet hoe het
uitvoerbare bestand van het benodigde programma heet en waar het te
vinden is..?

Dit is niet de eerste keer dat ik tegen dit probleem aan loop en ik zou
het nu graag met jullie hulp oplossen ;-)

Fred