[linux] Bestandsassociaties

Wo Jan 25 14:47:45 CET 2017

Aldus schreef Fred op Wed, Jan 25, 2017 at 12:54:13PM +0100:
> Hoewel ze volgens zeggen niet bestaan vind ik het weer tijd om een domme
> vraag te stellen;
>
> Ik gebruik Debians 'jessie' met KDE. Ik heb dit gisteren opnieuw
> geïnstalleerd omdat 'stretch' nog niet zo goed werkte bij mij ;-/. Dit heeft
> echter tot gevolg dat de bestandsassociaties in veel gevallen nog niet
> inorde zijn.
>
> In dit geval klik ik een mail (icedove) op een link en er verschijnt een
> dialoogvenster waarin een toepassing moet selecteren die het gewenste
> resultaat mogelijk moet maken. Nu snap ik in dit geval ook niet waarom ik
> [...]

Leuke strikvragen voor beginners, waarop je het antwoord niet in de
handleiding zult vinden:

- wat is een folder c.q. map?
  = dat is een term uit de allereerste MacIntosh-GUI's. Je kunt het
  vergelijken met een program group uit Windows 3 en ouder. Unix en
  DOS en Windows gebruiken (sub)directories voor ;het zelfde doel.
- extentie / extention ?
  = dat woord lijkt niet te bestaan. Zie 'extent' en 'extension'
- extension ?
  = uitbreiden of uitstrekken. Van het Latijnse 'extendere'
- extension ??
  = een term uit de wereld van Windows. Het verschil met de 'filename
  suffix' uit de Unix wereld is dat de laatste verwijst naar enaar 1 of
  meer tekens die het einde van de naam van een bestand of directory
  vormen, zoals '~' om een reservekopie aan te duiden. Het verschil is
  dat DOS 8 tekens gebruikte voor de stam van de naam en 3 tekens voor
  een optionele extensie en een punt gebruikte om die delen van elkaar
  te scheiden. Die punt is geen onderdeel van de naam (bij Windows NT weer
  wel), dus als je een file hebt die 'huisarts.doc' heet zou '.doc' een
  suffix kunnen zijn en 'DOC' de extensie. Dit is van belang omdat
  sommige programma's, zoals gzip en LibreOffice met vaste suffixen
  zoals '.gz' werken.
- Hoe opent een Dommie een bestand?
  = In de oude 'Finder' van de MacIntosh door op een icoon te klikken.
  In de directory entry van het bijbehorende bestand staan behalve het
  icoon ook codes voor het bestandstype en het creator programma. De
  Apple zal die opzoeken en kijken of het creator programma is
  geïnstalleerd of eventueel een ander programma dat met het
  bestandsformaat overweg kan en dat programma starten en de filenaam
  als argument meegeven, zodat het bestand door dat programma kan worden
  geopend. Een typisch Appelige Applicatie probeert dan de gehele inhoud
  van het bestand in het hoofdgeheugen te bewaren (totdat je expliciet
  verzoekt om het bestand te bewaren). Dat kost megabytes RAM.
  = In het oude Windows werden de 'extensies' van de filenamen
  misbruikt om een code voor het bestandsformaat op te slaan. Het
  Register onthoudt de associaties tuseen bestandsformaten en
  geïnstalleerde programma's. (Het zou kunnen zijn dat KDE iets
  dergelijk doms doet).
- Hoe kun je zien welk data formaat een bestand heeft?
  = in een binair (geen platte tekst) bestand is het formaat doorgaans
  op de 1 of andere manier gecodeerd. Het 'file' commando zal de eerste
  paar bytes van een bestand inlezen en aan de hand van de magische bits
  het formaat bepalen. De Linux program loader doet iets dergelijks met
  uit te voeren programma's. (de info stond vroeg in /etc/magic)
  In oudere Linux distro's maakte de LPD gebruik van Apsfilter om het
  formaat van af te drukken files te achterhalen en ze via een reeks
  van conversieprogramma's om te zetten in codes die je printer snapt.
- Is dat niet foutgevoelig?
  = Internet programma's zoals web browsers en e-mail clients geven als
  het kan het formaat van een bestand expliciet aan. De codes die je
  distro herkent staan in /etc/mime.types
- Hoe kan ik de associaties aanpassen?
   = In Firefox type je de URL: about:preferences#applications

Suc6,

Daniel