[linux] Bestandsassociaties

Gerald Sprik g.sprik op hccnet.nl
Wo Jan 25 16:47:21 CET 2017

Op woensdag 25 januari 2017 12:54:13 schreef Fred:

> Hoewel ze volgens zeggen niet bestaan vind ik het weer tijd om een domme
> vraag te stellen;
>
> Ik gebruik Debians 'jessie' met KDE. Ik heb dit gisteren opnieuw
> geïnstalleerd omdat 'stretch' nog niet zo goed werkte bij mij ;-/. Dit
> heeft echter tot gevolg dat de bestandsassociaties in veel gevallen nog
> niet inorde zijn.
>
> In dit geval klik ik een mail (icedove) op een link en er verschijnt een
> dialoogvenster waarin een toepassing moet selecteren die het gewenste
> resultaat mogelijk moet maken. Nu snap ik in dit geval ook niet waarom
> [...]

In KDE kun je het programma Systeeminstellingen gebruiken. In het onderdeel
Bestandsassociaties kun je per type bestand zien met welk(e) programma(s) dit
type bestand geopend kan worden. Het eerstgenoemde programma wordt standaard
gebruikt. Dit kun je naar wens aanpassen.

Maar je ziet daar alleen de programma's die al geïnstalleerd zijn.

Gerald.