[linux] was Bestandsassociaties nu 4dos

Eric de Hont eric op hobiho.nl
Do Jan 26 13:13:04 CET 2017

Op 26-01-17 om 08:51 schreef Fred:

> In een het DOS tijdperk maakte ik wel gebruik van 4dos.
> Hier was een mogelijkheid directorys en file's van een beschrijving te
> voorzien, welke dan met het commando 'dir' achter de betreffende
> directory of file zichtbaar was. Is dit onder linux ook mogelijk of is
> deze optie door de mogelijkheid lange bestandsnamen mogelijk te maken
> komen te vervallen?

Klinkt als extended file attributes. Deze attributen worden in elk geval
door rsync, cp, scp meegenomen. (Of tools hebben een optie om deze
attributen mee te nemen.)

Misschien moet je er eerst een pakket voor installeren (attr in Ubuntu).

Beschrijving toevoegen:

    $ setfattr -n user.comment -v 'Dit is een omschrijving.'
    jouw_dir_of_file

Beschrijving tonen:

    $ getfattr -n user.comment -n user.comment jouw_dir_of_file

Of, om alle attributen en hun waarde te tonen:

    $ getfattr -d jouw_dir_of_file

Er is een Nautilus-plugin om dit ook in Gnome (Ubuntu) weer te kunnen
geven (eiciel), ongetwijfeld is er ook zo'n plugin voor de filemanager
van KDE.

Zie de manpages  van setfattr, getfattr en attr.

--
Eric de Hont