[linux] systemctl poweroff

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Za Jun 3 18:15:27 CEST 2017

2

> # cat /proc/cmdline
>
> BOOT_IMAGE=/boot/vmlinuz-4.10.0-22-generic.efi.signed
> root=UUID=5759d34a-375e-4c7b-b8a7-95b89b99e502 ro acpi_osi=Linux

En met de andere setting?

> [...]
|
| If normal reboot or poweroff never finish even after waiting a few
| minutes, the above method to create the shutdown log will not help
| and the log must be obtained using other methods. Two options that
| are useful for debugging boot problems can be used also for shutdown
| problems:
|
| * use a serial console
| * use a debug shell - not only is it available from early boot,
|   it also stays active until late shutdown.

> Serieel, het mag van mij ook gewoon een log bestand zijn ;-).
> Welk hardware onderdeel specifiek, doel je op? Kijk ik daar even naar.

   :-)

> Waar kan ik precies zien welke ACPI functies wel / niet door de
> hardware worden ondersteund? En dus of ACPI osi daar tussen staat?

Dat is inderdaad het probleem: Niet weten wat voor hardware het is.

Met `dmesg` is te zien wat er aan hardware gezien wordt.
Logica zegt dat `dmesg` niets meldt over wat het niet ziet.

M.b.v. kernel bootparameters is in te stellen om anders tegen
de hardware aan te kijken.

En dan is er nog iets wat in de volksmond "BIOS" heet.
Dat is een plek waar min of meer in te stellen is
hoe de aanwezige hardware zich zou moeten gedragen.

Groeten
Geert Stappers
--
Leven en laten leven