[linux] systemctl poweroff

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Za Jun 3 18:37:13 CEST 2017

Hoi Geert,

On Sat, 2017-06-03 at 18:15 +0200, Geert Stappers wrote:

> Dat is inderdaad het probleem: Niet weten wat voor hardware het is.
>
> Met `dmesg` is te zien wat er aan hardware gezien wordt.
> Logica zegt dat `dmesg` niets meldt over wat het niet ziet.
>
> M.b.v. kernel bootparameters is in te stellen om anders tegen
> de hardware aan te kijken.
>
> En dan is er nog iets wat in de volksmond "BIOS" heet.
> Dat is een plek waar min of meer in te stellen is
> hoe de aanwezige hardware zich zou moeten gedragen.

Okay here we go, weten wat er precies in de tables staat ...

$ sudo su

# cd

# cat /sys/firmware/acpi/tables/DSDT > dsdt.dat

# apt-get install acpica-tools

# iasl -d dsdt.dat

# nano dsdt.dsl

ctrl w _OSI

En daar staat Linux tussen.

If (_OSI ("Linux"))
{
    LINX = 0x01
    OSTB = 0x80
    TPOS = 0x80
}

Deze waardes zeggen mij niet veel. Dus kortweg een cat en grep kan ook.

# cat dsdt.dsl |grep _OSI

If (_OSI ("Windows 2001"))
If (_OSI ("Windows 2001.1"))
If (_OSI ("Windows 2001 SP1"))
If (_OSI ("Windows 2001 SP2"))
If (_OSI ("Windows 2001 SP3"))
If (_OSI ("Windows 2006"))
If (_OSI ("Windows 2006 SP1"))
If (_OSI ("Windows 2009"))
If (_OSI ("Linux"))

Wat blijkt, de waarde Linux wordt in ieder geval ondersteund.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel