[linux] systemctl poweroff

Frederik Vos inktvis75 op gmail.com
Zo Jun 4 14:39:26 CEST 2017

Hi all,

Inmiddels de logfile bekeken, afgezien wat meldingen vanwege wat
legacy stuff (upstart) die niet helemaal correct is geimplementeerd,
en wat zeker de oorzaak niet is,
is er niks vreemds aan de hand. Voor wat betreft systemd is het
systeem na de laatste stap (die uiteraard niet gelogd kan worden)
netjes afgesloten.
Geen hangende jobs etc.

Wel zou ik even kijken naar systemctl list-units --state=running en
systemd-analyze blame, want ik heb zo'n vermoeden dat er wel 't een en
ander uit kan, kan me bijv. niet voorstellen dat je nog een modem hebt
:)
Dit gaat je probleem niet oplossen, maar t helpt in je opstart tijden
en draagt bij aan security.
Je kunt bij deze er in ieder geval wel vanuit gaan dat je probleem
elders ligt. ACPI (probeer nog ff acpi=force) en nog een mogelijkheid
is je harddisk, er zijn wat meldingen mbt sommige SSD's, in het
bijzonder Samsungs. Dit is een probleem die zich in kernel 4.4
voordeed, en er zijn wat meldingen dat het probleem bij een van de
updates bij Ubuntu mogelijkerwijs sterug is gekeerd in 4.9
Kernel 4.11 is het overwegen waard:
http://linuxg.net/install-kernel-4-11-on-ubuntu/    Een fix zou ook
zitten in http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v4.9/linux-image-4.9.0-040900-generic_4.9.0-040900.201612111631_amd64.deb
 Maar als je toch aan t updaten bent :)