[linux] systemctl poweroff

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Zo Jun 4 19:55:27 CEST 2017

Hoi Frederik,

On Sun, 2017-06-04 at 14:39 +0200, Frederik Vos wrote:

> Inmiddels de logfile bekeken, afgezien wat meldingen vanwege wat
> legacy stuff (upstart) die niet helemaal correct is geimplementeerd,
> en wat zeker de oorzaak niet is, is er niks vreemds aan de hand. Voor
> wat betreft systemd is het systeem na de laatste stap (die uiteraard
> niet gelogd kan worden) netjes afgesloten.
> Geen hangende jobs etc.

Hoe zal ik het zeggen, ik heb Ubuntu uitgepakt en een slinger gegeven.
Dat van upstart zag ik in der daad. Dat gaat Canonical in de volgende
release vast wel ter hand nemen ;-). Ze gaan helemaal over op Gnome.

> Wel zou ik even kijken naar systemctl list-units --state=running en
> systemd-analyze blame, want ik heb zo'n vermoeden dat er wel 't een
> en ander uit kan, kan me bijv. niet voorstellen dat je nog een modem
> hebt :)

Ik dacht maar zo, kan 'm nu wel smoothie maken. Maar als ie niet
normaal (start en) stopt, heeft dat nog niet zoveel zin.

> Dit gaat je probleem niet oplossen, maar t helpt in je opstart tijden
> en draagt bij aan security.

Mee eens.

> Je kunt bij deze er in ieder geval wel vanuit gaan dat je probleem
> elders ligt. ACPI (probeer nog ff acpi=force) en nog een mogelijkheid
> is je harddisk, er zijn wat meldingen mbt sommige SSD's, in het
> bijzonder Samsungs. Dit is een probleem die zich in kernel 4.4
> voordeed, en er zijn wat meldingen dat het probleem bij een van de
> updates bij Ubuntu mogelijkerwijs terug is gekeerd in 4.9.

Met acpi=force zie ik geen verbetering, sluit niet af.

Die SSD's dat is wel een leuke, maar ga ik niet vandaag doen. Maar wel
de moeite van het testen waard. Ik heb nog een 4GB en 8GB SSD liggen.
Een NestInst is voldoende. Van de week kijken of dat gaat lukken.

> Kernel 4.11 is het overwegen waard:
> http://linuxg.net/install-kernel-4-11-on-ubuntu/

Check.

> Een fix zou ook zitten in http://kernel.ubuntu.com/~kernel-
> ppa/mainline/v4.9/linux-image-4.9.0-040900-generic_4.9.0-
> 040900.201612111631_amd64.deb

Die sla ik over.

> Maar als je toch aan t updaten bent :)

Lol, je daagt me uit. Heb nu deze kernels geïnstalleerd staan. Je
verwacht het niet, maar ik zie geen verbetering.

vmlinuz-4.10.0-22-generic
vmlinuz-4.11.3-041103-generic
vmlinuz-4.12.0-041200rc3-generic
vmlinuz-4.12.0-999-generic