[linux] bind, nameservers en routers

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Mrt 28 13:36:06 CEST 2017

On Tue 28 Mar 2017, paai wrote:

> Ik heb een bind service draaien op een host (192.168.178.25) achter de
> router op 192.168.178.1 . Dat werkt allemaal prima, zolang ik op iedere
> andere host expliciet 192.168.178.25 als nameserver toevoeg.
>
> Echter: ik zou willen dat andere hosts alleen maar de router 192..1 als
> nameserver hebben, zodat ik niet alle androids, laptops en tablets hoef af
> te lopen om 192..25 toe te voegen. De router heeft ruimte voor meerdere
> nameservers. Het toevoegen van 192..25 aan dat rijtje heeft echter geen
> effect op de zichtbaarheid van de hosts in de bind-file op 192..25.

> [...]

De (vermoedelijke) fritzbox is een mooi ding als je alleen maar precies
het standaard verhaaltje wilt toepassen zoals ze in Berlijn verzonnen
hebben; zodra je iets speciaals wilt dan stort het allemaal in. Ik geef
je dus weinig kans.

Overigens zal ie vermoedelijk die extra ingevulde DNS server alleen
gebruiken als de door de provider aangeboden DNS servers niet bereikbaar
zijn; of wellicht in round-robin manier gebruikt, dus 1 op de 3 ofzo
queries gaat naar je eigen DNS server. Maar weet die dan wel hoe te
reageren op bv. een verzoek voor bv. nllgg.nl?

Paul