[linux] bind, nameservers en routers

Di Mrt 28 14:11:02 CEST 2017

Aldus schreef paai op Tue, Mar 28, 2017 at 12:54:00PM +0200:
> Ik heb een bind service draaien op een host (192.168.178.25) achter de
> router op 192.168.178.1 . Dat werkt allemaal prima, zolang ik op iedere
> andere host expliciet 192.168.178.25 als nameserver toevoeg.

Ik gebruik ook een eigen name server voor mijn lokale netwerk en dat
werkt goed, het werkt zelfs beter dan wanneer ik de fritzbox als name
server gebruik.

> Echter: ik zou willen dat andere hosts alleen maar de router 192..1 als
> nameserver hebben, zodat ik niet alle androids, laptops en tablets hoef af
> te lopen om 192..25 toe te voegen. De router heeft ruimte voor meerdere
> nameservers. Het toevoegen van 192..25 aan dat rijtje heeft echter geen
> effect op de zichtbaarheid van de hosts in de bind-file op 192..25.

??. Een DNS server (met uitzondering van root servers) maakt zelf ook
gebruik van andere DNS servers; zo moet die eerst een query naar een
root server doen voor het .nl domain, dan naar de nl name server voor het
nllgg.nl subdomein en vervolgens naar een andere server die hem het
adres van www.nllgg.nl geeft.

Mijn oplossing is om het Linux servertje tevens de lakens c.q. IP
adressen op het lokale netwerk (dus niet 192.168.178.0) uit te laten
delen met DHCP zodat laptops e.d. dynamische adressen krijgen en de
default route en DNS server goed worden ingesteld.

> Is het ueberhaupt mogelijk wat ik wil?
>
> Paai

Soyons réalistes, demandons l'impossible! (of zijn de sixties al voorbij?)

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth