[linux] https en wat daarbij komt kijken

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di mei 30 09:51:01 CEST 2017

On Tue 30 May 2017, paai wrote:

> Ik overweeg mijn websites over te zetten naar https. Als ik het goed begrijp
> moet ik daarvoor een certificaat bemachtigen. Je hebt daarvoor gratis
> oplosingen zoals https://www.sslforfree.com/ maar is dat een bona fide club?
> En wat voor gotcha's kunnen er verder nog op de loer liggen?

Ik vind het wat onduidelijk daar... hun certificaat is uitgegeven door
"cPanel, Inc. Certification Authority". Dat is volgens mij alleen voor
websites die via cpanel geadministreerd worden. Op hun IP adres is
trouwens de default vhost "brightrainbowchildcare.ca", dus ze zitten
gewoon op een shared hosting platform. (Ook brightrainbowchildcare.ca
SSL is door cPanel uitgegeven.)
Uit de tekst daar lijkt het alsof ze ook letsencrypt gebruiken, dus wat
de toegevoegde waarde van sslforfree.com is?

> Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zou mij gewoon bij letsencrypt houden, die heeft zich wel bewezen als
betrouwbaar. Ik gebruik die ook, ik gebruik wel de "getssl" script voor
het automatisch ophalen van certificaten, die vond ik wat makkelijker
dan letsencrypt's eigen acme client.

Paul