[linux] Kassa software

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Nov 3 11:28:24 CET 2017

On Fri 03 Nov 2017, Frans van Berckel wrote:

> Bestaat er een open source project wat een goede basis kan vormen? Als
> het modulair zou zijn, kan je daar eenvoudig functies aan toevoegen.

Geen idee

> Dat moet een flinke klus geweest zijn. Legacy systemen en de connectie
> met banken, daar heeft iedereen het altijd over. Later is daar nogeens
> contactloos betalen aan toegevoegd. Of was dat in jou tijd ook al? Zou
> outsourcen naar India ze echt voordelen hebben opgeleverd?

PIN apparaten praten zelf met de bank, die zijn wat dat betreft een
black box (er zitten wat SIMkaart-achtige dingen in met (neem ik aan)
sleutels voor de encryptie). Je stuurt een transactie naar het ding, en
krijg na verloop van tijd een bericht terug of het wel of niet gelukt
is. je krijgt dus ook geen info over rekeningnr ofzo, in principe wordt
er niks meer aan informatie gegeven dan wat er op het kassabon staat
(dat wordt redelijk 1-op-1 van het PIN apparaat naar de bon gekopieerd).
Dus ook draadloos betalen is een hardware / firmware update voor de PIN
apparaat, aan kassa zijde verandert er eigenlijk niks.

Ik heb nog nooit een outsourcing gezien wat voordelen opgeleverd heeft,
uitgezonderd mogelijke kostenbesparing op papier wat ongetwijfeld teniet
gedaan wordt door overhead / meer tijd voordat dingen opgelost zijn /enz

> Zouden ze wel in een open source project willen investeren? Is er iets
> te zeggen over wat voor een front en backend functies nodig zijn. En
> ken jij de markt een beetje? Hoe zit dat bij andere supermarkt ketens?

Ik denk niet dat je hoeft te hopen dat AH zoiets zal doen.

Ik heb ooit 20 jaar geleden ook voor Metro Duitsland (zeg maar de duitse
Makro) wat aan kassa's geprutst, dat was toen op basis van IBM hardware
(met token ring netwerk...) met OS/2 v1.nogwat. Maar dat is ongetwijfeld
allang achterhaald. Verder heb ik eigenlijk geen idee.

De basis van het besturen van een kassa is niet zo moeilijk, hoe te
interfacen met de hardware (touch screen, kassa lade) zal de hardware
boer wel leveren. Wat vooral lastig is, is zoals gezegd de pricing
engine om alle aanbiedingen logica te verwerken.

Qua functies die nodig zijn, ik denk dat je die wel zelf kan verzinnen.
Zo uit de losse pols:
- schermen zijn gewoon X displays
- eentje is voor de bediening, touchscreen dus als input device
- barcode scanner
- weegschaal
- kassabon printer
- interface naar pin
- kassa lade (ik schrijf nooit kassalade want dan lees ik kas-salade)
- access naar artikelgegevens (opzoeken prijs / omschrijving adhv. EAN)
- journaal wegschrijven met alle transacties

Je ziet ook steeds meer in "gewone" winkels (dus geen supermarkt,
Kruidvat ofzo) dat de kassa meer een gewone pc is, met gewone
toetsenbord. Barcode scanner is dan gewoon een USB HID device (oftewel
gedraagt zich als toetsenbord). Bon printer is dan ook USB, of je krijgt
een A4 mee als factuur uit een laserprinter. PIN apparaat zal ook wel
als USB te krijgen zijn, anders is het een serieele verbinding (wat je
weer met een USB adapter oplost :).

Paul