[linux] Kassa software

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Vr Nov 3 10:44:24 CET 2017

Hoi Paul,

On Fri, 2017-11-03 at 09:11 +0100, Paul Slootman wrote:

> Alle kassa's bij AH werken met Debian. Ik heb zelf nog weleens
> geprogrammeerd aan de koppeling met de PIN terminals. Hardware is
> doorgaans Wincor Nixdorf.

Shit, ik kan vanaf nu dus niet meer normaal argeloos zonder daar verder
over na te denken, mijn boodschappen op de band zetten ;-)

> Helaas geen opensource :-)

Bestaat er een open source project wat een goede basis kan vormen? Als
het modulair zou zijn, kan je daar eenvoudig functies aan toevoegen.

> [...]
> NCR hardware waar MS-DOS op draaide. Daar is vervolgens zeker 30 jaar
> aan gesleuteld om alle extra features die AH wilde er in te krijgen.
> Toen ik er een paar jaar geleden wat aan moest doen duurde het wel 3
> weken voordat ik een beetje doorhad hoe het een beetje werkte...
> Vooral het berekenen van bonus kortingen in alle mogelijke vormen (2
> voor prijs van 1, 2e voor 50% enz.) is een werkelijke hel. Zal ook
> niet geholpen worden door het feit dat dat soort ontwikkelingen
> tegenwoordig uitbesteed is en in India gedaan wordt...

Dat moet een flinke klus geweest zijn. Legacy systemen en de connectie
met banken, daar heeft iedereen het altijd over. Later is daar nogeens
contactloos betalen aan toegevoegd. Of was dat in jou tijd ook al? Zou
outsourcen naar India ze echt voordelen hebben opgeleverd?

> Door mijn destijds collega's van Murphy Software is het geschikt
> gemaakt om op linux te draaien, daarvoor zijn voornamelijk in perl
> interfaces gemaakt om de kassa software voor de gek te houden dat het
> nog steeds MS-DOS is... Zo wordt de touchscreen en klanten display
> aangestuurd via perl/gtk. Regelmatig is directie weer onder de indruk
> van de mooie folders van andere kassa software en willen ze
> overstappen, totdat ze realiseren wat dat gaat kosten per maand / per
> kassa aan licenties.

Zouden ze wel in een open source project willen investeren? Is er iets
te zeggen over wat voor een front en backend functies nodig zijn. En
ken jij de markt een beetje? Hoe zit dat bij andere supermarkt ketens?

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel