[linux] extern dvd-station

Di Nov 14 18:59:31 CET 2017

Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Tue, Nov 14, 2017 at 04:23:48PM +0100:
> Omdat ik denk dat mijn interne dvd-rw-drive kapot is, overweeg ik een
> extern exemplaar aan te schaffen.

Ik vraag me af of die drive er ook zo over denkt:-)

Een 'extern' apparaat kopen maakt voor Linux niets uit: je betaalt
gewoon extra voor een apart kastje en voor de voeding en je moet een
beter afgeschermde kabel hebben dan voor een 'intern' gemonteerde
drive.

> Kan ik onder Linux Mint 17.3 alles draaien, of moet ik ergens zien uit te
> vogelen of er speciale Linux-drivers te verkrijgen zijn?

Je kunt niet alles onder Linux draaien, maar schijven zijn speciaal
gemaakt om te draaien:-) De tijd dat elke merk CD-ROM drive een andere
driver nodig had is wel voorbij. Je gebruikt een generieke
CD-ROM/DVD-ROM driver en een iso9660 driver voor het file system.
Verder heb je een driver nodig voor de controller, meestal SCSI, IDE
of FC. Ook die zijn generiek.

> En zijn er exemplaren aan te bevelen?
> Is er nog meer waar ik op moet letten?

Waarschuwing: er zijn 'externe schijven' met een USB-aansluiting. Dat
is ingewikkelder, omdat er 1 of andere chip in zit die de vertaling
van het USB protocol naar de interface van de drive moet verzorgen.
Dan heb je behalve een USB-driver nog een driver voor de USB-host nodig
en een specifieke driver voor je USB-chip. Bovendien ben je nu beperkt
door de snelheid van je USB-bus.

Linux Mint 17.3 stamt volgens Wikipedia van eind 2015. Als het hardware
model al wat ouder is dan heb je kans dat Tux de Pinguïnvormige het
automagisch kan uitvogelen. Let op: een DVD-drive zal geen speelfilms
kunnen afspelen met 4K resolutie en HDR en wellicht ook geen 3D.

Suc6,

Daniel

--

		Geeks of a feather cruft together