[linux] Fwd: [linux-l] Fwd: FSFE startet heute eine neue Kampagne: Public Money? Public Code!

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Okt 9 09:00:25 CEST 2017

On Fri 06 Oct 2017, meine wrote:

> in NL lopen er maar weinig mensen warm voor Open/Public Source, maar als
> we blijven stilzitten gebeurt er in ieder geval niets. juist bij
> Defensie gebruiken ze volgens mij meer FOSS dan ergens anders.

Ik weet toevallig van 1 omgeving bij Defensie waar gewoon Oracle
gebruikt wordt.

De vraag is: hoeveel software wordt rechtstreeks in opdracht van de
overheid gemaakt (en dus betaald door de overheid) waar iemand anders
dan de overheid ook wat aan zal hebben? Volgens mij vrijwel nihil.
Hier laat de overheid megaprojecten door b.v. CAP Gemini maken wat
vervolgens waardeloos is... wil je echt die sources zien, laat staan
gebruiken? :-)

Ik denk dat we wel een beetje realistisch moeten zijn in dit verhaal.
Ik verwacht niet dat de overheid direct of zelf software ontwikkelt of
in opdracht laat ontwikkelen wat een beetje algemeen te gebruiken is.
Dit in tegenstelling tot in de VS waar de overheid zoveel maal groter is
(en waar ook zulk software al public domain is).

> terugkerend item, NLLGG beweegt zich niet in het politieke vlak. neemt
> niet weg dat je deze open letter zelf via je kanalen naar buiten kan
> brengen.

Ik zou ook hopen dat de leden van de NLLGG niet verteld hoeven te worden
hoe te stemmen / wat te ondersteunen, betutteling ten top.

Paul